Välkommen till Tunakryssarens Gästbok

Namn:
Subject:
E-mail:
Website:
Meddelande:
Confirmation cod:   
      Dölj min e-mailadress:  
Previous Page  Next Page

Menar förstås Volvo Penta D2-50 eller D2-60

Står i valet och kvalet mellan MD-50 och MD-60, samt mellan mekaniskt eller hydrauliskt backslag. Finns här någon som kan ge mig argument, för eller emot något av alternativen?

Jag vill tipsa om en möjlighet att förvärva en Tuna-kryssare. Renoveringsobjekt.

Hej Roy
Jag gjorde det själv med hjälp av en svetskunnig kompis. Bitarna ( 3 stycken) fick jag tillskurna på ett företag. Började med att hissa upp båten i aktern så mycket det gick och stack dit bakersta biten och svetsade den lite provisoriskt, sedan sänkte vi ner båten på den biten och stack dit den mellersta och punktade fast även den, sedan hissade vi lite fram och stack dit den biten. Sedan svetsade vi allt i hopa. Minns jag rätt så gick materialet på ca 9.000 :- med tillskärning.

Hej Lennart,

Vad jag har förstått så har du efteronterat en extraköl på din Tunakryssare. Gjorde du det själv eller lejde du bort det? I runda slängar, vad hamnade prislappen på?

/Roy

Hej Roy
Jag har sett ritning på hur man kunde gaffelrigga Tunan men jag har inte sett någon i verkligheten. Skulle säkert vara ganska snyggt.

Hej,

Jag undrar om någon känner till om det finns någon tvåmastad Tunakryssare med gaffelrigg?

/Roy

Hej,

Jag undrar om ni känner till någon tvåmastad Tunakryssare med gaffelrigg?

Hejsan , har alltid undrat var min Morfars Tunakryssare tog vägen när han sålde den. Tillbringade många veckor med den på 70-talet. Morfar hette Sigvard Andersson och Tunan hette TREAN. Båten var stationerad i Oxelösund. Finns det någon som vet något vad som hände TREAN ? . MVH
Stefan Jonsson

Hej
Ja det finns säkert nått problem på Tunan liksom på se flesta båtar. Jag kommer inte på något direkt att klaga på. Skumisoleringen kan vara problem vid svetsning så det gäller att ha vatten och släckare till hands. Jag har svetsat på ett stänkbord runt däcket och det gick bra trots isoleringen innan för. Det är nog värst där det kommit olja och diesel på skumet där kan det lättare ta eld, men är man försiktig så är det inga problem.

Admin login